SISÄPINTAKARHENNUKSEN VAIHEET
Karhennuksen neljä vaihetta
- Ennen karhennusta
- Karhentimen valinta
- Karhennus
- Karhentimen tarkastus, huolto tai vaihto
1. Rengasvalmistajat käyttäjät kemikaaleja, joilla rengas saadaan irtoamaan paistomuotista. Nämä epäpuhtaudet on oleellista puhdistaa ennen varsinaisen karhennuksen aloitusta. Puhdistus on helppo ja nopea; levitä paikattavalle alueelle karhennusnestettä ja poista lika kaapimella, toimenpide voidaan toistaa muutama kerta. Puhdistuksen jälkeen karhennin pysyy puhtaampana, karhentaa taisemmin ja pidentää karhentimen käyttöikää.
2. Karhentimen valinta; Käytä henkilöauton renkaisiin hienorakeista K170 karhenninta ja raskaampiin renkaisiin hieman karkeampaa K230 karhenninta. Jos kumipinta on erittäin ohut renkaan sisäpinnalla ennen kudoksia, suositellaan käytettäväksi erittäin hienorakeista K60 karhenninta.
3. Karhennus; Paina karhenninta vain kevyesti rengasta vasten, karhennin tekee kaiken työn. Pidä karhennin koko ajan sivuttaisliikkeessä; jos painat liian kovaa tai karhennat samaa kohtaa liian kauan, karhennin saattaa leikata liian syvältä tai kuumeta liikaa, jolloin kumi saattaa hiiltyä. Tasoita myös kaikki muottikohoumat renkaan sisäpinnalta. Suurin sallittu kierrosnopeus karhennustyökalussa/ilmaporassa on 5000 kierr./min, suurempi kierrosnopeus saattaa johtaa pinnan hiiltymiseen ja paikkauksen pettämiseen. Karhennetun pinnan tulee olla tasainen, samettinen ja puhdas.
4. Karhentimen kunnon tarkastus, huolto tai vaihto; Karhentimen tulee tuntua sormella kokeillen terävältä. Jos karhentimessa näkyy paljon kumia tai muuta likaa, se voidaan puhdistaa käyttämällä esimerkiksi karhennusnestettä ja teräsharjaa. Jos puhdituksen jälkeen karhentimen pinta on taas siisti ja karkea, voit jatkaa käyttöä, muussa tapauksessa karhennin suositellaan vaihdettavaksi uuteen.